Conform studiilor de piata, majoritatea celor care deschid un magain online nou in Romania il inchid in mai putin de un an. Apoi, o martea parte din cei care supravietuiesc primele 12 luni ala afacerii se simt nevoiti s-o inchida in al doilea an.

Desigur, astfel de statistici reflecta esecurile antreprenoriale in general, atat in Romania cat si peste tot in luma, unde noua din zeci afaceri dau faliment dupa cel mult cinci ani de activitate.

Daca esti un antreprenor la inceput de drum, aceste randuri s-ar putea sa te descurajeze – sa nu fi.

Important este sa intelegi riscurile la care te expui, sa inveti din greselile altora, si sa ai un plan bine pus la punct.

De ce afacerile online esueaza in Romania

Antreprenorul nu este calificat. Daca esti programator si vrei sa-ti faci o ferma de vipere, fara sa stii nici macar cele mai elementare lucruri despre serpi, atunci s-ar putea sa te intepi (si ar fi bine sa nu fie cu vipere, la propriu). Un magazin online nu implica ridicarea unui ‘site’ si cu asta basta. Implica gestiune, contabilitate, lant logistic, contracte cu furnizori, angajati specializati. Ar fi bine sa fiti familiar cel putin cu intreg fluxul unui magazin, fie el offline sau online, daca va ganditi serios sa intrati in comert.

Nu exista plan de afaceri. Cumperi de la Emag tot ce vrei cu cateva clickuri iar vazand ca este atat de usor, normal te tenteaza sa deschizi si tu un magazin. Multi, insa, lanseaza afaceri dupa ureche. Nu asculta piata, nu o sondeaza. Nu stiu cati oameni ar putea sa le cumpere produsele, unde se afla, cum ajung la ei si cat costa toate acestea. Aici ajuta un plan de afaceri minim pus la punct. Macar un Excel. Gasiti modele pe internet cat cuprinde.

Magazinul nu este optimizat. Un magazin nu este nimic fara clienti. Daca ai cheltuit 10,000 de euro sa deschizi un magazin online insa vanzarile le numeri pe degete, atunci sa fii sigur ca e ceva neinregula. Ori nu ai vizite care se traduc in potentiali clienti, ori fluxul de achizitionare nu este optimizat iar oamenii se pierd pe drum fara sa se mai intoarca vreodata. Citi ghidul SMARTBUYS pentru cresterea conversiilor magazinelor online. 

Haos in catalog. Este bine sa fiti cati mai specializati. De multe ori am cautat diverse electronice iar ajungand pe magazine prost facute mi s-a sugerat daca nu vreau sa cumpar si jucarii pentru copii sau Pampers. Daca clientul cauta un laptop, si tu ii dai scutece, o sa fie debusolat.

Nu exista vizibilitate. O afacere online, fie ea in comert sau servicii, nu exista fara clienti, iar acestia se fac in primul rand dupa ce afla de tine. Traficul este astfel esential pentru un magazin online. De cele mai multe ori, acesta va veni de pe facebook sau google. La inceput va trebui sa platiti ca sa va apara reclamele unui public tinta, insa cu timp, perseverenta si o strategie de marketing online bine pusa la punct veti putea primi trafic organic (listat natural, gratis).